Jumaat, 26 Jun 2009

PERTANDINGAN MEMANCING NISA’ BAGAN SERAI MERIAH

|


Hampir 200 orang menyertai Pertandingan Memancing anjuran Nisa’ Kawasan Bagan Serai pada 20hb Jun yang lepas. Pertandingan yang hanya dibuka kepada kaum wanita sahaja telah manarik minat ramai golongan wanita dari kawasan Bagan Serai khususnya surirumah.


Apa yang menarik pada pertandingan tersebut ialah para pemancing tidak putus-putus menaikan keli Afrika dari awal pertandingan iaitu jam 8.45 pagi sehinggalah jam 12.00 tengahari. Pertandingan tersebut juga membuatkan ramai lelaki khususnya kaum bapa terasa tercabar apabila melihat ramai kaum ibu-ibu menaikan keli afrika melebihi 2 kilo.

Pertandingan tersebut juga diserikan dengan acara simbolik memberi makan kepada ikan oleh Yang Berhormat Tuan Haji Husin bin Din ,ADUN Selinsing selaku perasmi program. Manakala bagi penutup dan penyampaian hadiah pula telah dilakukan oleh Yang Berhormat Tuan Haji Ramli bin Tusin selaku ADUN Gunung Semanggol.

Antara acara-acara selingan yang diadakan dalam pertandingan tersebut ialah pertadingan mengupas nenas yang juga disertai oleh kaum bapa dan juga acara cabutan bertuah. Apa yang menariknya semasa pengumuman nombor bertuah ramai pemancing-pemancing leka memeberi tumpuan kepada joran masing-masing sehinggakan ada hadiah yang tidak dituntut.

Dalam pertandingan tersebut tempat pertama dimenangi oleh Puan Kamariah binti Johari dengan tangkapan seberat 3.9 kg. Manakala ikan terbanyak pula dimenangi oleh adik Kamalia bt Ramli yang telah menaikan ikan sebanyak 5 ekor yang purata berat melebihi 1.5 kg. Pihak pengajur juga mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada kesemua peserta yang memberi sokongan khususnya kepada para pemancing-pemancing dari Kuala Kangsar yang telah tiba seawal jam 7.00 pagi. Walaupun hanya berjaya menempatkan diri sebagai pemenang keempat, tapi cukup berbaloi dengan tangkapan yang dibawa pulang. Pihak penganjur dan pemilik kolam juga telah memberi kebenaran kepada pemancing untuk membawa pulang ikan yang telah berjaya dipancing.

Menurut Pengarah program Pertandingan, Saudari Anafida binti Osman, pertandingan tersebut adalah program percubaan dan tidak menyangka telah mendapat sambutan yang luar biasa. Ini kerana, pada kebiasaannya pertandingan ini hannya dimonopoli oleh golongan lelaki sahaja. Pada pertandingan tersebut tiada yuran pendaftaran yang dikenakan. Peserta hanya boleh menderma untuk tabung kebajikan Nisa’ kawasan Bagan Serai sahaja. Beliau juga menjelaskan, walaupun kolam tersebut mempunyai banyak spesis ikan, hanya spesis keli Afrika sahaja yang dipertandingkan.

Beliau dan AJK NISA’ kawasan Bagan Serai mengucapkan ribuan terima kasih kepada pemilik kolam iaitu Tuan Haji Sulaiman Zain dan Pengurus kolam saudara Shafrudin Sulaiman kerana memberi kebenaran mengadakan pertadingan tersebut serta menyediakan semua kemudahan tanpa sebarang bayaran.

0 ulasan: